Vitamina D este una dintre cele mai importante vitamine din corpul nostru. Ea poate fi luata din ingrediente si alimente, dar poate fi obtinuta usor si prin expunerea moderata la soare. Dupa ce o primeste, organismul nostru o va converti intr-o forma activa. Deficitul de vitamina D apare atunci cand corpul uman nu primeste suficienta vitamina D sau cand pielea nu mai poate sa o sintezize corect in contact cu radiatia solara. Ajungem la deficit de vitamina D si atunci cand organismul nu poate sa absoarba vitamina si nu o converteste prin intermediul ficatului sau al rinichilor.

Deficitul de vitamina D poate fi corectat usor printr-o alimentatie bogata in surse de vitamina D.

Deficitul de vitamina D afecteaza muschii si oasele in special, dar si alte functii importante ale corpului. Un nivel optim de vitamina D in sange se va situa intre 50 nmol/l si 125 nmol/l. Dar cand ar trebui sa ne ingrijoram in privinta nivelului de vitamina D din sange? De exemplu, daca avem peste 125 nmol/l e o problema, e prea multa vitamina D, cand este intre 30-49 nmol/l sau sub 30 nmol/l vorbim despre deficit de vitamina D.

Vitamina D are cateva functii importante in corpul nostru. Ne ajuta sa avem oase sanatoase, sa poata absorbi calciul, are grija de musculatura, moduleaza sistemul imunitar, ajuta la cresterea celulelor corporale, reduce inflamatia, are grija si de sanatatea cardiovasculara.

De cele mai multe ori ajungem la deficit de vitamina D cand nu stam prea mult la soare sau cand nu mancam suficient de multe ingrediente si alimente care contin multa vitamina D. Semnele care anunta deficitul de vitamina D sunt simplu de reperat. Esti foarte obosit, nu te simti prea bine in general, ai dureri de muschi si de articulatii, pierzi prea mult par, ranile se vindeca foarte greu, sistemul digestiv nu isi mai face treaba atat de bine si apar afectiuni frecvente.

Cu un singur pahar mare de lapte de vaca pe zi ne putem asigura 20% din necesarul de vitamina D si de calciu. Insa nu ajunge sa bem doar lapte gras de vaca pentru a avea vitamina D suficienta in corp. Iata ce mai putem adauga in dieta noastra:

  • Iaurt-are proteine multe, are vitamina D, este bun la gust si ajuta si sistemul digestiv. E bine sa evitam iaurturile cu arome, cu zahar prea mult, dar si iaurturile care sunt prea „slabe”, adica aproape fara grasime;
  • Suc de portocale-pe langa faptul ca are multa vitamina C, sucul de portocale are si vitamina D din belsug. Aici discutam, desigur, despre sucul natural si despre cel care nu are conservanti, care nu e acidulat si nu a trecut prin procedee complexe de fabricatie;
  • Ovaz-este o sursa excelenta de vitamina D, de vitamine in general, minerale, carbohidrati complecsi. Poti manca oricat de mult vrei si vei slabi, vei putea adauga si fructe in el;
  • Ciuperci-cresc in soare asa ca au si ele vitamina D. Dar au si vitamineleB, cupru, alte minerale. Nu toate ciupercile au vitamina D, depinde de specie si de varietate;
  • Galbenus de ou-are vitamina D, vine si cu grasime si calorii in plus, dar are vitamine multe, nutrienti, proteine, carbohidrati buni. Un ou pe zi e suficient, evitati omlete cu 5-6 oua. Daca totusi vreti omleta adaugati si multe legume si impartiti-o cu familia;
  • Peste gras-orice peste gras arae vitamina D, somon, macrou, ton, hering, nu conteaza. Au nutrienti multi, calciu si proteine, fosfor.

Dincolo de aceste recomandari generale pentru dieta petreceti cat mai mult timp in soare cand e vara si e bine afara si evitati sa stati doar in casa perioade lungi de timp, luni intregi. Doar asa veti ajunge la un nivel cat mai ridicat al vitaminei D in sange si va veti simti bine.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?