telemedicina telesanatate teleasistenta

Cand te gandesti la medicina te gandesti la vizite la medici, vizite in spitale, stat la coada si multe drumuri de facut pentru a afla ce se intampla cu organismul tau. Dar lucrurile se schimba radical si s-au schimbat mai ales dupa declansarea pandemiei de COVID-19, in 2020. Deja sunt foarte multi medici ce ofera servicii medicale robuste, la distanta, remote, interactive ca sa poata ajuta cat mai multi pacienti aflati la nevoie si cu boli cronice sau banale. Trei termeni sunt din ce in ce mai des vehiculati in domeniul sanatatii moderne, telesanatate, telemedicina si teleasistenta. Ce inseamna si ce beneficii pot sa aduca pacientilor?

De multe ori telesanatate, telemedicina si teleasistenta sunt termeni considerati a fi sinonimi. Telesanatatea a evoluat de la cuvantul telemedicina, teleasistenta este un termen auzit in general in Europa, similar cu cele doua deja amintite. Exista diferente clare intre ele insa si nu trebuie confundate.

Telemedicina include serviciile medicale oferite la distanta, cu ajutorul tehnologiilor de comunicare moderne, oferindu-se diagnosticare, tratamente si sfaturi medicale. Se poate urmari de la distanta progresul tratamentului unui pacient, se pot face diverse testari simple, ai acces la medici care nu sunt in zona ta mai usor. In pandemia de COVID-19, telemedicina a fost baza pentru continuarea interactiunii medic-pacient si pentru ajutorul pacientilor care s-au infectat deja cu SARS-CoV-2 sau sufereau de boli cronice. Medicii au putut prescrie retete pentru pacienti via telemedicina tot in pandemie, iar acest obicei s-a pastrat si dupa ce am scapat partial de restrictii.

Un exemplu de scenariu in care telemedicina e utila: faci o radiografie, notifici medicul si ai un video call cu el pentru a discuta rezultatul sau pentru a-i arata o roseata pe piele aparuta in urma cu doua zile si a primi si un diagnostic, eventual un tratament.

Beneficiile serviciilor de telemedicina:

  • Reducerea expunerii la patogeni-nu mai ai interactiuni directe cu medicii, cu personalul medical, cu alti pacienti. Asa nu risti sa te infectezi si sa te imbolnavesti rapid, ai sanse mai mari sa ramai sanatos chiar si cand toata lumea se imbolnaveste mult mai usor de cand cu SARS-CoV-2;
  • Asistenta medicala chiar si pe timp de noapte-ai acces la servicii de telemedicina la orice ora, inclusiv noaptea, daca iti e rau si medicul tau e dispus sa te ajute. Nu mai astepti zile lucratoare sau sa vina a doua zi ca sa iti rezolvi o problema, sa stii ce poti face ca sa nu mai ai anumite simptome;
  • Suport mai bun pentru pacientii cu boli cronice-nu mai mergi la spital, la medicii de familie, specialisti daca suferi de boli cronice ce iti ingreuneaza deplasarea. Discuti direct cu medicul tau via internet si afli ce poti face, cand te poate vedea chiar si acasa fara sa mai mergi nicaieri;
  • Suport psihiatric on-line-daca ai boli psihice care nu sunt atat de grave ai ingrijire personalizata si recuperare mai rapida via servicii de telemedicina.

Serviciile de telemedicina nu sunt aplicabile acolo unde e nevoie urgenta de interventie medicala. Doar cand ai simptome usoare, cand e nevoie de urmarirea unui tratament sau cand e nevoie de diagnosticare si monitorizare de rutina vei putea apela la telemedicina. Telemedicina este pana la urma doar o parte a telesanatatii. Telesanatatea isi propune sa faca informatia medicala mai accesibila oamenilor care traiest izolati sau in comunitatile rurale, de exemplu, si nu pot sa calatoreasca pe distante mari pentru o consultatie.

Telesanatatea si telemedicina isi propun sa reduca inegalitatile in privinta accesului la servicii medicale la nivelul maselor, mai ales ca toate costurile legate de ingrijirea medicala sunt foarte mari in ziua de astazi.

Telesanatatea este un termen similar cu telemedicina, insa include o varietate mai mare de servicii la distanta din sfera medicala, in afara relatiei medic-pacient. De regula, aceste servicii vor fi oferite de asistente, farmacisti, asistenti sociali, contribuind la suportul social, educatia medicala si simplificarea intelegerii actului medical.

Exemple de servicii telesanatate: folosirea de aplicatii mobile pentru verificarea ritmului cardiac si nivelului colesterolului, pacientii isi pot vedea intr-un portal analizele de laborator, pot face programari, pot comanda medicamente deja prescrise de catre medici. In plus, pot exista remindere pentru pacienti ca sa nu uite sa isi ia din nou medicamentele, sa nu uite de vaccinari si de vizite la medicul specialist sau la medicul de familie.

Telesanatatea este un termen mult mai vast decat telemedicina, telemedicina se reduce mereu la dispozitive medicale remote, telesanatatea poate include si training medical, intalniri medicale virtuale.

Beneficiile serviciilor de telesanatate:

  • Monitorizarea de la distanta a starii de sanatate-dispare bariera dintre locatia fizica in care se afla cel care ofera servicii de sanatate si locatia pacientului. Monitorizarea starii de sanatate si oferirea de informatii pacientilor va fi mult mai simpla via servicii de telesanatate. Se folosesc dispozitive moderne cu senzori si aplicatii care transmite direct medicului informatiile in timp real despre starea de sanatate a pacientilor. Asa se poate evita agravarea afectiunilor de care sufera pacientii si se pot observa si simptomele timpurii de la distanta. Comunicarea medic-pacient se realizeaza via mesaje text, WhatsApp, telefon, alte platforme complexe de comunicare;
  • Consultatii video-se pot discuta via video call tratamente, analize de laborator, rezultate analize, ca si cum ai fi fata in fata cu medicul tau. Ai acces la cele mai bune optiuni de tratamente si sfaturi de la medici din orice colt al lumii;
  • Economii pe termen lung-nu mai esti nevoit sa te duci la cabinetul medicului care poate fi si in alta localitate, tara, stai acasa si ai acces la servicii medicale de calitate, cu banii economisiti poti avea tratamente mai bune;
  • Zonele rurale si acces mai usor pentru pacientii de acolo-pentru multi pacienti de la tara transportul pana la medic si accesul la servicii medicale sunt probleme reale care pot sa duca la lipsa serviciilor medicale reale pentru oamenii de acolo. Prin serviciile de telesanatate si pacientii de la tara pot sa aiba acces, via internet, la cele mai bune servicii si sa previna mai usor bolile, sa afle de ele. Da, trebuie sa existe internet si dispozitive mobile acolo, pacientii sa stie sa le foloseasca, dar pentru sanatate faci orice si intre timp inveti sa folosesti un telefon sau un laptop de generatie noua.

Teleasistenta se refera la o tehnologie care permite celor care o acceseaza sa ramana in siguranta si sa fie independenti in propriile locuinte, sa existe monitorizarea de acasa, de la distanta. De la aplicatii pentru fitness si monitorizare sanatate la conectarea pacientilor cu membrii familiei sau cei care pot oferi ingrijire, instrumente de monitorizare a exercitiilor, sisteme de detectie si de semnalizare pentru prevenirea unor afectiuni.

Scopul principal al teleasistentei este de a monitoriza la distanta pacientii cu risc ridicat si cu boli cronice grave fara ca acestia sa paraseasca mediul sigur in care se afla. De la caderi, probleme cu tensiunea, aritmii, dificultati respiratie, orice se poate monitoriza. Chiar si diabeticii au deja tehnologii moderne ce pot alerta medicul la primele semne de inflamatie in corpul lor, ceea ce ar duce la probleme cu membrele.

Lasă un răspuns