zinc fructe legume deficienta zinc dieta

Zincul este un mineral foarte important din corpul nostru. El ne ajuta sa prevenim si sa scapam mai usor de infectii, si tot el e implicat in productia de celule. O cantitate suficienta de zinc ne asigura vindecarea mai rapida a ranilor si crearea de ADN. Deficienta de zinc apare atunci cand nivelul de zinc scade destul de mult si organismul nu mai gaseste acest mineral ca sa il foloseasca in mod curent.

In mod normal corpul omenesc nu stocheaza zincul, asa ca ai nevoie sa il iei din mancare, din suplimente alimentare zi de zi. Barbatii vor consuma alimente, suplimente care le asigura 11 mg zinc pe zi, femeile acele ingrediente, mancaruri, suplimente care le asigura 8 mg de zinc pe zi. Femeile gravide au nevoie pana la 11 mg zinc pe zi, cele care alapteaza in jur de 12 mg zinc pe zi. Copiii, tinerii, batranii, femeile care alapteaza sau sunt gravide, alcoolicii, pot prezenta aceasta deficienta periculoasa. Ca o curiozitate, alcoolul impiedica digestia rapida a zincului si asa cantitatea de zinc din corp nu mai este atat de mare.

Cum stii ca ai deficienta de zinc in organism? Sistemul imunitar e slabit, nu mai reactioneaza atat de bine la atacurile virusurilor, microbilor, bacteriilor, apare pierderea de fire de par intr-un numar mai mare, nu mai esti atat de alert in timpul zilei, mirosul si gustul nu mai sunt atat de bune. Oamenii de stiinta stiu deja ca zincul e implicat in crestere, in dezvoltarea sexuala, in reproductie. Dar mai sunt foarte multe lucruri de descoperit despre zinc.

Deficienta de zinc influenteaza si productia de celule sanatoase in organism. De aici apar si simptomele tipice: pierdere in greutate inexplicabila, rani care se vindeca mai greu sau deloc, stare de slabiciune continua, diaree, miros si gust mult mai slabe, lipsa poftei de mancare, leziuni cutanate.

La barbati, deficienta de zinc duce la impotenta, la femeile gravide aceeasi deficienta va duce negresit la o dezvoltare mai dificila a bebelusului in uter pentru ca nu are tot ce ii trebuie.

Diagnosticarea deficientei de zinc nu e posibila prin analize medicale simple. Trebuie testata plasma pentru a vedea dozarea zincului in sange. Testele de urina, analiza materialului genetic, fire de par pot ajuta la depistarea valorilor, nivelului de zinc din corpul uman.

De multe ori deficienta de zinc este un simptom al altei afectiuni. Unele boli pot determina procesarea zincului, dar nu si absorbtia lui corecta in organism. De la deficienta de zinc ajungem foarte usor la deficienta de cupru. Analizele suplimentare indicate vor fi de folos pentru o diagnosticare corecta a deficientei de zinc si a gravitatii sale.

Tratamentele pentru refacerea depozitelor de zinc si pentru un nivel optim de zinc in corp incep intotdeauna cu schimbari in dieta si regimul de zi cu zi.

Ce vei manca pentru a avea mereu suficient zinc in corp?

  • Carne. E o sursa excelenta de zinc. Carne rosie e cea mai buna sursa de zinc, dar si carnea de vita, de porc, de miel vor avea cantitati suficiente de zinc ca sa te ajute sa scapi rapid de deficienta de zinc. 100 grame de carne de vita bine gatita si asezonata pe zi asigura 4.8 mg zinc. Plus ca in carnea de vita gasesti nutrienti de calitate, fier, vitaminele B, de exemplu.;
  • Crustacee. Au putine calorii, sunt foarte sanatoase, contin mult zinc. Crustaceele, stridii, midii, crabi, creveti, orice iti place poti manca si include in dieta pentru ca in toate vei gasi cantitati suficiente de zinc.
  • Legume din belsug. Naut, linte, fasole, toate au cantitati foarte mari de zinc. E totusi un lucru important de retinut. Zincul din legume nu se absoarbe la fel de bine precum zincul din carne, produse animale. Deci se vor consuma cantitati cat de mari de legume daca vrei sa ai zinc intr-o cantitate optima in corp;
  • Seminte. Sunt bune la gust, sanatoase, se pot adauga in orice diete si au si mult zinc. Semintele de canepa au foarte mult zinc, cele de dovleac la fel, dar si cele de susan. In seminte ai si fibre, grasimi sanatoase, multe minerale si vitamine. Scazi si nivelul colesterolului rau, mentii la cote normale tensiunea arteriala. Semintele se adauga in aproape orice fel de mancare sau chiar deserturi, asa ca sunt extrem de versatile in bucatarie;
  • Nuci. Contin zinc mult, sunt gustoase, sanatoase, au si nutrienti de calitate, grasimi sanatoase, multe fibre, vitamine si minerale din belsug. Caju este un tip de nuci recomandat in dietele pentru combaterea deficientei de zinc;
  • Produsele lactate. Lapte, branza, orice pe baza de lapte va avea si zinc din belsug. Vestea buna e ca zincul din branza, lactate, lapte se absoarbe foarte bine in corp si este foarte usor de asimilat si de folosit odata ce ajunge in organismul nostru. Branza Cheddar este excelenta daca vrei sa iti optimizezi nivelul de zinc din corp, de exemplu. Plus ca in lactate si branza ai si vitamina D, calciu mult si proteine din belsug;
  • Oua si cereale integrale. In oua ai o cantitate moderata de zinc, dar ai si vitamine, minerale, grasimi sanatoase, vitaminele B si seleniu, dar si nutrienti de calitate. De cealalta parte, cerealele integrale, grau, quinoa, orez, ovaz au si ele zinc. Absorbtia e redusa la nivelul organismului exact ca la legume, deci vom avea nevoie de cantitati mai mari si consumate in mod constant. Dar au multi nutrienti, fibre, vitaminele B, magneziu, fier, fosfor, mangan, seleniu.

Lasă un răspuns