Anemia este o afectiune comuna. Ea se manifesta prin lipsa unui numar suficient de mare de celule rosii in sange. Sunt distruse celulele rosii si corpul uman nu are cum sa produca o cantitate suficienta de noi celule rosii.

Cel mai cunoscut tip de anemie e cel care implica lipsa fierului din sange. El poate fi prevenit usor si ameliorat prin consumul unui anumit tip de ingrediente sau alimente.

Celulele rosii contin  proteina speciala numita hemoglobina. Hemoglobina are foarte mult fier. Fara o cantitate suficienta de fier corpul uman nu poate produce hemoglobina pentru a putea avea suficiente celule rosii pentru a alimenta organismul cu sange bogat in oxigen.

Lipsa acidului folic si a vitaminei B-12 poate influenta capacitatea organismului de a produce celule rosii. Cand corpul nostru nu mai poate procesa in mod corect vitamina B-12 apare anemia.

Dieta bazata pe mult fier, pe vitaminele B si pe vitamina C poate sa rezolve multe dintre problemele asociate anemiei. Plus ca mai putem avea in mesele zilnice si alimente care ajuta la absorbirea rapida a fierului in organism.

Fierul se poate gasi in carne, in carnea de pasare, in fructele de mare, dar si in diverse plante, in mancarurile care au adaos de fier. Fierul din carne si fructe de mare e absorbit mai rapid. Barbatii au nevoie zilnic de 10 mg de fier, in vreme ce femeile au nevoie de 12 mg de fier. Pentru tratarea anemiei e nevoie de 150-200 mg de fier zilnic luat in mod natural din alimentatie.

Ce alimente au cel mai mare continut de fier?

  1. Tot ce are frunze verzi. Aici includem spanac, varza, napi. Putem asocia acestui tip de ingrediente si suc de citrice, fasole sau alte surse de acid folic. Atentie insa ca spanacul, de exemplu, este si o sursa de oxalati, care impiedica absorbtia fierului. Ca sa poata fi absorbit fierul mai rapid se vor consuma si ardei rosii, portocale, tot ce contine vitamina C;
  2. Carne slaba si carne de pasare. Ai fier in carne, asta e stiut. Carnea rosie, cea de miel, daca iti plac, sunt o sursa foarte buna de fier. In carnea de pui ai mai putin fier. Daca o consumi alaturi de verdeata si de vitamina C vei scapa mai rapid de anemie;
  3. Ficat. Are cantitati mari de acid folic si de fier. Daca nu vrei neaparat doar ficat la toate mesele, de obicei cel de pui, poate de porc, poti sa mananci si inima, rinichi, limba de vita;
  4. Fructe de mare. Stridiile, scoicile, crabii sau crevetii, toate contin fier in cantitati mari. Cel mai mare continut de fier il avem in ton, somon, macrou, biban. Atentie la sardine, care au mult calciu. Calciul poate reduce absorbtia fierului in organism. Se va evita si combinarea alimentelor bogate in fier cu cele bogate in calciu la aceeasi masa;
  5. Nuci si seminte. Le poti pune peste tot, in orice fel de mancare, in deserturi si au gust bun. Continut mare de fier ai in seminte de dovleac, in caju, fistic, seminte de floarea soarelui, in nuci de pin, in semintele de canepa. Migdalele au si ele mult fier, insa au si mult calciu, deci nu prea iti permit sa absorbi prea mult fier.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *